Frågor och svar
Vi har skapat en webbshop som enkelt går att registrera för varje skolklass och idrottslag som vill sälja ost. Detta för att förenkla gruppens försäljningsprocess.
Kontaktpersonen registrerar enkelt den säljande gruppen här: https://saljdirekt.se/registrera-webbshop/
När kontaktpersonen registrerat gruppen får denne ett mejl med en länk att dela till de som vill registrera sig som försäljare. När försäljarna därefter har registrerat sig som säljare för gruppen får de varsitt mejl med inloggningsuppgifter och en länk att dela till sina kunder. Genom den länken kan kunder enkelt lägga beställningar som registreras på den specifika säljaren och klassen/laget.
Nej det finns inga krav på att använda vår webbshop utan det går minst lika bra att ta upp beställningar på det sättet ni tycker passar er bäst.
Har dock er kontaktperson bestämt att det ska säljas med hjälp av en webbshop är det viktigt att samtliga beställningar kommer in den vägen, även från grannen som skrek sin beställning när ni träffades på garageuppfarten.
Vi levererar enbart onsdagar och torsdagar då vi inte vill att någon ost ligger på terminal över helgen. Vi behöver tre arbetsdagar på oss från lagd order så det innebär att en lagd order på måndag går att få levererad redan på torsdagen.
Ni säljer enbart hårdost som är vakuumförpackad vilket gör osten mindre känslig för värme. Vet ni att ni har möjlighet att dela ut osten till slutkund samma dag som ni får leverans behöver ni inte förvara osten kylt om nu inte tiden för detta är längre än 6-8 timmar. Osten lagras nämligen i Italien i cirka 16 grader så osten är van vid högre temperaturer.
Vi rekommenderar givetvis dock att alltid förvara osten kylt mellan 4-8 grader varmt.
När er försändelse lämnat oss så får ni ett mail från Säljdirekt med fraktsedelnummer och åkeri så att ni själva kan följa er leverans. Kontakta i första hand åkeriet vid frågor om tidpunkt för leverans eller andra frågor rörande frakten. Behöver ni ytterligare hjälp kontaktar ni oss.
Det är 30 dagars betaltid från leverans som gäller.
Nej, ni betalar först för ostarna ni sålt senast 30 dagar efter att ni fått leverans.
Nej, det är ingen fraktkostnad eller övriga kostnader. Ni betalar enbart för osten som sålts.
Vi är så säkra på att era kunder kommer älska vår ost att vi kan erbjuda en nöjd-kund-garanti. Det innebär att om osten inte lever upp till de förväntningar man kan ha på en ost så erbjuder vi alltid pengarna tillbaka. Be alltid kunden höra av sig direkt till oss så löser vi det praktiska.
Ja, vi har inga krav på att ni som grupp först ska ta upp beställningar. Vi rekommenderar dock att ta upp beställningar först då vi inte kan erbjuda någon retur på osten på grund av den brutna kylkedjan.
Nej, det är tyvärr inte möjligt att returnera ost som ni inte fått sålt. Detta på grund av att vi måste kunna garantera att kylkedjan håller hela vägen och när en grupp fått sin ost är detta dessvärre inte möjligt.
Ja, för att vi alltid ska kunna leverera utan några fraktkostnader eller övriga kostnader så har vi en minsta beställning om 15 stycken ostar.
Absolut, ni finner en kvittomall här som går att använda om företaget enbart vill ta upp köpet i sin bokföring. Vill företaget kunna göra momsavdrag så krävs det en faktura direkt från oss och det gör vi enbart om försäljningsvärdet uppgår till minst 1500 kr inklusive moms.
Vår rutin är att skicka startpaketet endast per mail då flertalet försäljare väljer att enbart ta upp beställningar digitalt. Det finns även ett säljblad som är anpassat för utskrift. Har ni inte möjlighet att skriva ut detta själva så hjälper vi givetvis till och skickar antalet ni önskar.
Ni tjänar alltid 30% av det totala försäljningsvärdet.
Ja, fryst ost fungerar utmärkt om ni vet med er att ni behöver längre hållbarhet på osten.